Weblog nederlands

Op dit weblog schrijf ik korte observaties over verschillende onderwerpen. De meeste gaan over de schilderkunst

kraanvogels (2)

hokusai       36 gezichten op de berg Fuji, Umegawa in Sagami Province   


De Rood gekroonde kraanvogel  (Grus japonensis)  is een standvogel in Japan op het noordelijke eiland Hokkaido. Maar de grootste populaties van deze kraanvogel leven in China, Korea en Siberie. …

kraanvogel (1)

Europese  kraanvogels  (Grus grus)


Een paar dagen geleden zag ik een grote groep kraanvogels overvliegen. Lang voordat je ze ziet kondigen ze hun komst al aan met het geluid van hun latijnse vogelnaam (Grus grus). …

leda en de zwaan

(naar)  Leonardo da Vinci          Leda en de zwaan         1515-1520

De bedreigde zwaan geschilderd door Jan Asselijn is een aggressive mannelijke zwaan. Eeuwen eerder heeft Leonardo da Vinci  een tedere mannelijke zwaan geschilderd (zie boven). …

de zwaan

 Jan Asselijn     de bedreigde zwaan    1640

Vandaag was ik buiten aan het werk en hoorde het zwoegende geluid van zwaaiende vleugels dichterbij komen. Ik keek op en zag een paartje  zwanen die opstegen van de beek vlakbij. …

schapen in een winterlandschap

schapen in de sneeuw


Het is winter, het vriest  en er ligt sneeuw. De schapen moeten meer moeite doen om voedsel te vinden. Daarom  worden ze bijgevoerd met hooi. Het zijn fijnproevers. Ze ruiken eerst aan het hooi en plukken zorgvuldig de lekkerste stukjes er uit. …

sperwer

hans Holbein   portret van robert cheseman    1533

Gisteren vloog een jagende sperwer in volle vaart tegen een groot raam in onze woonkamer. Het was een behoorlijke klap. De sperwer viel op de grond, krabbelde beduusd weer op en vloog langzaam weg. …

singelbootjes

Ina Leyte            singelbootjes     aquarel

De oude binnenstad van Leiden wordt omgeven door 4 grachten of singels. Ze vormen tezamen een soort vierkant. Vroeger warren ze bedoeld om de stad te verdedigen tegen de vijand.  …

schapen (5) w.h. van der nat (1864-1929)

w.h. van der nat       schapen op stal


Meestal vormen schapen de stoffering van een landschap of worden ze als als deel van de kudde weergegeven. De Leidse schilder Willem Hendrik van der Nat is daarop een belangrijke uitzondering. …

schapen (4) schilders in drente

Julius van de sande bakhuijzen                         schaapskudde te exloo


In de  2e helft van de 19e eeuw hebben veel kunstschilders Drenthe bezocht en er soms ook gewoond. Drenthe was een  gebied in Nederland waar een kunstschilder de natuur nog in  ongerepte staat kon aanschouwen en kon kennismaken met een schilderachtige boerenbevolking die in pittoreske dorpen woonden.  …

schapen (3) anton mauve

Mauve      schapen op de heide

Anton Mauve was een van de belangrijkste schilders van de Haagse School. Hij is ook de kampioen van de Nederlandse schapenschilders. Na zijn Haagse periode vestigde hij zich in

schapen (2)

goya         de toonbank van de slager   1810-1812 

 Door de eeuwen heen komen op landschappen vaak schapen voor. Meestal gaat het daarbij om kuddes met herders in pastorale landschappen of om een groep vee (schapen, geiten koeien) bij een boerderij. …

schapen

drentse heideschapen in ruurlo

Sinds kort lopen in de weide naast mijn huis 4 Drentse heideschapen. Het zijn fiere, ranke en wakkere dieren. Het Drentse heideschaap is een oud en gehard ras en wordt tegenwoordig veel gebruikt voor natuurbeheer. …

hooi (3) claude monet

Claude Monet                       hooimijten in de late zomer

De franse impressionist Claude Monet was zeer geboeid door het karakter van kleur. De kleur van een object had voor hem geen intrinsieke kwaliteit maar was afhankelijk van de werking van het licht op het object. …

de reeen van courbet


gustave courbet                     de dode hinde      1857



Gisteravond in de schemering hoorden we vlakbij voor ons huis een geweerschot. We zagen in het weiland een ree traag door het hoge gras lopen. …

hooi (2) impressionisten

emile claus        de maaister   1905

hooi (1) ruurlo

hooiruiters bij ruurlo

kerkuil

Valentine Cameron Prinsep    " Il barbagianni " (de uil)


haan en kippen

Albert Cuyp      kippen en haan          1651

knotwilgen (Vincent van Gogh) (2)

vincent van gogh            knotwilgen bij ondergaande zon          1888

knotwilgen (1)

geknotte wilg

ruurlo willem roelofs 1822-1897 (2)

w. roelofs                landschap bij naderend onweer                1850

ruurlo - willems roelofs 1822-1897 (1)

w. roelofs      wagenschuur en hooimijt   1871

de mesdag collectie (2)

Jules Dupre                                         avond                                     1875-1880

de mesdag collectie (1)

Hendrik Willem Mesdag                zomeravond bij Scheveningen

vincent van Gogh in Drenthe (4)

van gogh             boer die onkruid verbrand             1883

vincent van gogh in drenthe (3)

van gogh               turfschuit met 2 figuren                 1883

vincent van gogh in drenthe (2)

bert feringa  2007                jager in bargerveen              olieverf op paneel  50x70 cm

vincent van gogh in drenthe (1)

kaart  ZO Drenthe

hokusai de grote golf

Hokusai              De Grote Golf               1831

winter in vorden

A.M. Gorter       bosbeek in de sneeuw

IJsselschilder Jan Voerman 1857-1941

J. Voerman                            IJssel bij buiig weer

meisje in kimono

G.H. Breitner   Meisje in kimono

De IJssel en Zutphen

W. Verschuur      gezicht op Zutphen           1850

A.M. Gorter 1866 - 1933

a.m. gorter       appel bloesem


arthur conley 1946 - 2003

algemene begraafplaats vorden

koeien (2) willem maris

willem maris                        koe bij de sloot                        1885-1895

koeien (1) gerard bilders

gerard bilders                       koeien in de wei                                    1861

verhuizing

Op mijn home page is sinds kort een schilderij te zien van een echtpaar dat in verschillende richtingen kijkt. Ik ben met het schilderij begonnen in november 2008 en het is nog steeds niet af. Het stelt een echtpaar voor dat op een tweesprong staat en de horizon aftuurt. …

Piet Mondriaan (2)

piet mondriaan           zee na zonsondergang     1909


Piet Mondriaan (1)

bomen langs het Gein              1908

Theo van Doesburg 1883-1939

theo van doesburg    counter composition V   1924

In het Leidse Stedelijk Museum de Lakenhal heb ik de grote tentoonstelling gezien over het leven en werk van Theo van Doesburg en zijn avant garde tijdgenoten. …

Rein Pol Winter

rein pol          de laatste trein      1932


George Hendrik Breiner (3) Japonisme

 G.H. Breitner         Meisje in witte kimono (Geesje Kwak)  1894


George Hendrik Breitner (2) Naakten

Liggend naakt  89x146 cm     ca. 1889

George Hendrik Breitner 1857-1923 (1)

De Singelbrug bij de Paleisstraat    ca. 1897

Rien Zwijnenburg

 

RembrandtForum  Leiden organiseert een tentoonstelling van nieuwe schilderijen van  Rien Zwijnenburg, een kunstschilder uit Leiden. Het nieuwe werk van Zwijnenburg was een verrasing voor me omdat het heel anders is dan zijn eerdere figuratieve werk. Zijn nieuwe schilderijen hebben diverse soorten hout als drager, waarin willekeurig lijnen gesneden of gekerfd zijn met een mes of ander scherp voorwerp. De ingekerfde lijnen zijn gevuld met Oost Indische inkt en de vlakken tussen de lijnen - die varierende vormen hebben- zijn met kleuren geschilderd.Tijdens het proces van het schilderen van de lijnen en de vlakken ontwikkelen zich patronen die uiteindelijk resulteren in een min of meer abstracte voorstelling.  

De verandering van zijn stijl valt samen met een verandering in zijn persoonlijk leven. Na een werkzaam leven als arts op diverse plekken in de gezondheidszorg is hij onlangs met vervroegd pensioen gegaan om zich helemaal te wijden aan de schilderkunst. Ter gelegenheid van de tentoonstelling publiceerde de kunsthistoricus Han van Ouwerkerk het essay "Vijf schilderijen en een zomer" over het werk van Rien Zwijnenburg (met illustraties). Het is verkrijgbaar op de tentoonstelling. 

Als je  Zwijnenburg's nieuwe werk afzet tegen zijn eerdere figuratieve werk dan denk ik dat hij met een nieuwe,  meer ingehouden blik naar het universum kijkt.

In veel van zijn eerdere werk wordt zijn kijk op de werkelijkheid vaak weerspiegeld door symbolische interpretaties. 

In zijn nieuwe schilderijen is zijn kijk op de werkelijkheid meer onthecht en reflectief. Hij gaat mee met de stroom van de lijnen en kleuren en op zijn reis door dit universum ontdekt hij dynamische perspectieven. Al reizend tussen deze perspectieven ontstaan er weer andere perspectieven. Maar aan het eind van de reis is het toch Zwijnenburg zelf die beslist wat (voorlopig) het definitieve perpectief is. Dit dynamische proces resulteert in prachtige schilderijen, die je uitnodigen om Zwijnenburg's reis verder te vervolgen.

Anton Mauve

Bomschuiten op het strand   1882

realisme (4 ) Shiba Kokan (2)

Shiba Kokan  View of Mimeguri 1783     Eerste koperplaat ets van Japan

realisme (3) Shiba kokan 1747-1818

Shiba Kokan  Tweelandbruk  handgekleurde koperplaat ets  1787

realisme (2)

Kai tai Shinsho 1874 /Ontleedkundige taferelen 1734/Anatomische Tabellen 1732

Realisme in Japan en Nederland (1)

Shiba Kokan  A meeting of Japan China and the West     late 18th century

Takahashi Yuichi (3)

Takahashi   schelpen 1878

Japanse studenten in Leiden 1863

Kaiyo Maru

Takahashi Yuichi (2)

Tofu  1876/77

Takahashi Yuichi 1828-1894 (1)

Oiran (courtisane)  1876

Japanse kunstpolitiek

  Jonge Japanse schilders voor en in  de Meiji tijd (1868-1912) vielen vooral voor het realisme  in de Europese schilderkunst. De meeste waren geschoold in de traditionele Japanse schilderkunst waarin de werkelijkheid een minder objectief gegeven was. (zie boven en hiernaast) Ook technisch waren de verschillen met hun eigen traditie groot. Olieverf, canvas als drager, gevareerd kleurgebruik, stugge varkensharen penselen, het was allemaal nieuw voor hen. De Japanners werkten met inkt of verf op waterbasis, ze werkten met zachte penselen, papier en zijde waren de belangrijkste dragers, het kleurgebruik was beperkt (veelal monochroom of polychroom)   De Japanse overheid was na de door de Amerikanen in 1855 geforceerde opening van het land totaal niet geinteresseerd in de artistieke waarde van de Westerse (Europese )schilderkunst. De benadering  was strikt utilitair en  gericht op de techniek van van het realistisch weergeven van de werkelijkheid ten dienste van de economische ontwikkeling en militaire vaardigheden (o.a. kaarten maken). Daartoe werden (schilder)scholen opgericht net als voor andere kennisgebieden waarop men achterliep bij het Westen.  De eerste schilderschool (1861) stond onder leiding van  Kawakami Togai, die uit een samurai geslacht kwam en daarnaast allerlei militair gerelateerde functies had maar ook een verdienstelijk  schilder was in de klassiek Japanse Nanga stijl. Pas na een jaar kon hij echt  aan de slag toen er schildersmateriaal (verf, penselen, pigmenten e..d ) uit Europa was overgekomen. Hij zag de Westerse stijl meer als een techniek dan als een vorm van expressie. Hij was daarom op dat moment de juiste man op de juiste plaats

de hand van hendrick goltzius



Een van de schilderijen op mijn site is de Zondeval. Ik heb het geschilderd als oefening om een vrij complexe  compositie op ware grootte op het doek te krijgen en om te oefenen in het naakt. Maar ook omdat ik het een mooi schilderij vind. Het is een kopie van het schilderij "de zondeval" van Hendrick Goltzius (1558 - 1617). De paradijsscene met Adam en Eva is een belangrijk thema in de schilderkunst, maar deze zondeval is bijzonder omdat het waarschijnlijk het enige schilderij is waar Adam en Eva als verliefd stel worden uitgebeeld in een verleidingsscene. Goltzius is pas laat in zijn carriere gaan schilderen. Toen hij rond 1600  ging schilderen in olieverf was hij al in heel Europa beroemd als graficus. Hij werd wel vergeleken met Albrecht Durer. Dat deed hij zelf ook graag. Hij heeft als 1 jarig kind zijn rechterhand verbrand en daar een verminkte hand aan overgehouden die hij nooit geheel kon openen. Dat heeft hem niet belet met die hand (hij was rechts) een groot kunstenaar te worden. Hij heeft zijn eigen verminkte hand verschillende malen uitgebeeld  (zie boven) Op een buitenlandse reis heeft hij zijn misvormde hand ooit een keer moeten tonen om te bewijzen dat hij echt de grote kunstenaar Goltzius was. In het Frans Hals Museum in Haarlem zijn veel van zijn schilderijen te zien. Voor het schilderij "de zondeval" moet je naar de Verenigde Staten (National Gallery of Art)

Natsume Soseki 1867-1916

Toen ik mij wat meer verdiepte in Goyo zag ik dat hij in het begin van zijn carriere    "I am a cat", het eerste boek van de  Japanse schrijver Natsume Soseki heeft geillustreerd (zie links). Ik heb in mijn Japanse tijd nagenoeg alle romans van Soseki gelezen, om niet te zeggen verslonden en ben nu bezig ze te herlezen. Hij vormt de literaire pendant van de Japanse schilders die ik elders in mijn blog beproken heb. Ook hij is  naar Europa (Engeland) gezonden om Westerse kennis (Engelse literatuur)  te vergaren. Over zijn  verblijf in Engeland heeft hij later geschreven. Het was de beroerdste, eenzaamste tijd van zijn leven. Hij is na zijn terugkeer na een korte academische loopbaan  een zeer succesvol schrijver geworden in Japan. Hij is nu nog een icoon (vereeuwigd op een 1000 yen biljet) en wordt beschouwd als de belangrijkste  vooroorlogse moderne schrijver. Zijn leven viel ongeveer samen met de Meiji Restauratie. De periode waarin modernisering en verwestersing centraal stond in de Japanse samenleving na eeuwenlange geslotenheid. De ongemakkelijke verhouding tussen de verwestersing en de Japanse cultuur was ook een van de belangrijkste thema's van zijn schrijverschap. Zo steekt hij in " I am a cat"  de draak met zijn  tijdgenoten die klakkeloos alles wat uit het Westen komt imiteren. Hij was een zeer produktief schrijver. Zijn laatste roman "Light and Darkness" heeft hij niet helemaal kunnen afmaken. Soseki is op 49 jarige leeftijd overleden aan een maagzweer.

Hashiguchi Goyo 1880-1921

Woman after bath   1920

Shiro Kasamatsu 1898-1991

Rode poort in sneeuw   1935 Shiro Kasamatsu   (met dank aan artelino)


copyright © a.feringa