Realisme in Japan en Nederland  (1)

Shiba Kokan  A meeting of Japan China and the West     late 18th century

Een constante in de eerste ontmoeting van Japanners  met de Westerse kunst is hun verbazing over de realistische weergave van de werkelijkheid. Dat heeft te maken met een andere benadering van de werkelijkheid die je ook terug ziet in  de Japanse klassieke schilderstraditie. Deze aan de Chinezen ontleende traditie, is ingebed in  de traditionele Oosterse  filosofische kijk op de werkelijkheid.  In het Westen is bij het waarnemen de scheiding tussen subject en object  de basis van ons denken en onze logica. Ze vormt ook de gronslag voor de ontwikkeling van het moderne natuurwetenschappelijke denken vanaf de Renaissance.  In China en Japan is de scheiding tussen subject en object traditioneel minder scherp. Daardoor zien of beleven zij de werkelijkheid anders,  minder definitief en geobjectiveerd. Het ideaal van de Chinese en  Japanse traditionele schilders was om een te worden met hun object. Als het ware de geschilderde voorstelling te bezielen met energie of leven. Dat streven wortelt in de Chinese  schildertraditie die rond 500 na Christus is geformuleerd door Xie He. (zie hiernaast)  Dat betekent dat  het proces van het schilderen net zo belangrijk is als het resultaat van dat proces.  De voorstelling is  een bezielde momentopname die haar eigen leven  gaat leiden. Daardoor was ook de positie van de kijker/beschouwer van kunst anders dan in het Westen: meer gericht op  de kunstenaar en minder waarnemer van het resultaat. Japanse klassieke landschapsschilderingen geven daarom vaak een minder  realistische weergave van de werkelijkheid maar een meer individuele, subjectieve  beleving daarvan.    


copyright © a.feringa