Takahashi Yuichi kwam uit een Samurai milieu, maar is nooit in Europa geweest. In zijn jonge jaren zag hij een een collectie Westerse litho's. Hij was daar zeer van onder de indruk, niet alleen van het realisme maar hij zag ook dat ze een eigen kwaliteit hadden. In 1862 werd hij toegelaten tot de westerse schilderopleiding van Kawakami Togai. Hij was een zeer ijverige en leergierige leerling maar was ontevreden over de weinig praktische opleiding, voelde zich beperkt door de utilitair/technische benadering. Hij ging zijn eigen weg en
nam les bij de Engelse journalist/amateur schilder Charles Wirgman in Yokohama. Hij had daar ook contact met de vrouw van een Amerikaanse zakenman, die schilderes was. Hij stak er veel van op. Hij kreeg ook de gelegenheid een verzameling originele Nederlandse olie- en waterverf schilderijen te bekijken, die een door de Tokugawa regering uitgezonden student mee had genomen uit Europa. Hij schilderde veel stillevens met voedsel. Zoals "Tofu" hierboven. Ook zijn schilderij "zalm" uit 1877 (zie hiernaast) is daar een voorbeeld van. Het wordt tegenwoordig beschouwd als een mijlpaal in de Japanse kunstgeschiedenis: het eerste moderne schilderij uit de Meiji periode waarbij de kunstenaar een eigen interpretatie geeft van de werkelijkheid. Toen hij het schilderde was zijn werkelijkheid heel anders. Hij kon zijn stillevens aan de straatstenen niet kwijt. Ze werden destijds aan het gewone volk getoond als kermisattractie bij tempelfeesten.