weblog, portraits and landscapes
De japanse klassieke schilderkunst leunt qua oorsprong sterk op de Chinese traditie maar heeft daar in latere eeuwen zeer eigen accenten aan toegevoegd die hebben geleid tot verschillende stromingen. De schilderkunst was gericht op de adelijke bovenlaag, die ook de belangrijkste opdrachtgever was en had een sterk decoratief element.
De later ontstane Japanse prentkunst was meer gericht op het gewone volk
De japanse schilders werkten vanuit het feodale meester-gezel systeem. Binnen het Oosterse leermodel speelde het blindelings en veelvuldig kopieren een belangrijke rol. De afstand tussen meester en gezel was groot en er was weinig ruimte voor individuele expressie. Zo zei een meester (sensei) in Kyoto ooit tegen zijn leerlingen (w.o. Shibata Zeshin): Als je boven op de berg Fuji staat kun je de grootsheid van de berg niet bevatten. Dat kan alleen van veraf. Zo kunnen jullie ook niet de omvang van mijn meesterschap bevatten, dat kan alleen als jullie in Tokyo (van grote afstand) naar mij kijken