Het schilderij Oiran (courtisane) van Takahashi past in het "Bijin" (schoonheid) genre. Afbeeldingen van mooie vrouwen, vaak courtisanes of bekende vrouwen uit de Japanse literatuur. Het is een veel beoefend genre in veel Japanse kunstvormen. Ook in de Japanse prentkunst was het genre populair. Utamaro was de onbetwiste bijin meester onder de ukiyo-e prentkunstenaars. (zie boven) Zijn prenten waren later in Europa erg populair bij de franse impressionisten.
De mooie vrouwen die hij maakte zijn waarschijnlijk zijn dood geworden.Op het hoogtepunt van zijn roem kreeg hij een conflict met de Japans overheid over zijn prenten.Hij kreeg 50 dagen gehandboeid huisarrest. Hij raakte er zo door aangeslagen dat hij niets meer produceerde en 2 jaar later overleed
Takahashi Yuichi is de onbetwiste kampioen van de vroege olieverf pioniers in Meiji Japan. In bepaalde opzichten doet hij me aan van Gogh denken. Hij had dezelfde monomane bezetenheid en hardnekkigheid en heeft ook zijn hele leven veel geschreven over zijn ideen en werk als schilder. Hij was minder compromisloos dan van Gogh. Hij was socialer en meer een overlever. Hij stichte een eigen schilderschool en nam ook het initiatief tot het eerste kunsttijdschrift in Japan. Dat neemt niet weg dat hij aan het einde van zijn lange leven, als kunstenaar geen rol van betekenis meer speelde. Hij had zijn werk gedaan als pionier en heeft daar weinig waardering voor gekregen van zijn tijdgenoten . De nieuwe lichting schilders zoals Kuroda en zijn volgelingen namen resoluut het artistieke roer over met zelf verworven actuele kennis en vaardigheden rechtstreeks uit Europa. De plein air schilderkunst met haar veel lichtere (paarse ) palet werd de norm en het donkere (bruinige) palet waar Takahashi mee schilderde had afgedaan. De laatste jaren is er onder kunsthistorici sprake van een toenemende waardering voor de rol die Takahashi heeft gespeeld in de ontwikkeling van de moderne Japanse schilderkunst.