van gogh turfschuit met 2 figuren 1883
Vincent van Gogh is maar krap drie maanden in Drenthe geweest. Eerst 2 weken in Hoogeveen en de rest van de tijd in Nieuw Amsterdam. Hij koos bewust voor de eenzaamheid van wat hij noemde "de achterhoek" van Drenthe. Hij had genoeg van het gecompliceerde stadsleven en zocht de ongerepte puurheid van het platteland. De maagdelijk witte plek op de kaart van Drenthe hield de belofte in van een zuivere, onbedorven wereld. Wellicht dacht hij dat dit de ideale en noodzakelijke omgeving was om een doorbraak te forceren in zijn ontwikkeling als kunstschilder. Van Gogh begon enthousiast. Hij was in de ban van het weidse landschap gestoffeerd met armoedige huisjes en hard werkende mensen. Gretig en lukraak tekende en schilderde hij alles wat hem boeide en schreef daarover in zijn brieven aan Theo. Hij stuurde 2 keer een zending studies (totaal 9 olieverfschilderijen) naar broer Theo. Hij gebruikte een donker, somber palet. Veenhutten en werkende mensen waren geliefde onderwerpen.
De productie van Vincent van Gogh in de Drentse periode was niet hoog. Berooid vertrokken uit Den Haag, had hij te weinig schildersmateriaal meegenomen wat al snel beperkingen oplegde. Hij klaagde daarover bij broer Theo en vroeg om geld om materiaal te kopen. Bovendien begon de herfst en werden de mogelijkheden om buiten te schilderen steeds minder. Het regende vaak en binnen in zijn logement beschikte hij niet over een fatsoenlijk atelier. Zijn onderwerpen werkten ook niet mee. De veenhutten kon hij nog wel naar zijn hand zetten maar de lokale bevolking niet. Hij had moeite om mensen te vinden om voor hem te poseren. Hij had ook verwacht dat hij collega kunstschilders zou aantreffen in het gebied. Maar in Nieuw Amsterdam waren geen kunstenaars waarmee hij zijn artistieke ervaringen kon delen. Hij is een keer naar Zweelo gereisd in de hoop daar de Duitse schilder Max Liebermann te treffen. De reis per paard en wagen heeft hij boeiend beschreven in een brief aan Theo. Liebermann heeft hij niet ontmoet in Zweelo.
Zo bleek allengs dat zijn romantische beeld van het leven in de achterhoek van Drenthe stuk liep op de werkelijkheid en verzonk hij vaak in diepe melancholie.