schapen

drentse heideschapen in ruurlo

DSCN2012:a

Sinds kort lopen in de weide naast mijn huis 4 Drentse heideschapen. Het zijn fiere, ranke en wakkere dieren. Het Drentse heideschaap is een oud en gehard ras en wordt tegenwoordig veel gebruikt voor natuurbeheer. Vroeger waren het nutsdieren ( mest ) maar met de komst van kunstmest in de landbouw was hun rol uitgespeeld. Mijn schapen komen uit een kudde die in Drente graast in een natuurgebied. Nu gaan ze mijn schrale grasland bijhouden. Het zijn witte ooien met prachtige gekromde hoorns op hun licht- en donkerbruine koppen. Ze zijn ook nieuwsgierig en ondeugend. Mijn zelf gemaakte hooiruiters (zie foto) was geen lang leven beschoren. Eerst snoepten ze er beschaafd plukjes hooi van af  maar al snel lagen er twee hooiruiters omver.

In "Het schilder-boeck" van Karel van Mander, een klassiek 17e eeuws leerboek voor kunstschilders , (eerste uitgave in 1604) geeft van Mander een beschrijving van de symboliek van dieren. Zo staat de de geit symbool voor onmatigheid. Daarom zie je op het schilderij De zondeval van Goltzius  twee  geiten  toekijken hoe Eva in het paradijs Adam verleidt met de appel. Het schaap komt  ook in van Mander's boek voor. Destijds al had het vrouwelijk schaap  een overwegend negatieve connotatie (dom, onwetend, onnozel) Het lam  werd geassocieerd met onschuld en zachtmoedigheid. De  symboliek van het lam vindt men daarom veel terug in de Christelijk geïnspireerde schilderkunst. Het Lam Gods van de gebroeders van Eyck is daar een voorbeeld van. Evenals de Agnus Dei van Francisco de Zurbaran Als ik kijk naar mijn Drentse heideschapen is er wel wat  in te brengen tegen deze symboliek. Mijn 2-jarige ooien zijn slimme onderzoekende dieren ieder met een eigen karakter. Het jongste schaap, dit voorjaar geboren, en eigenlijk dus nog een lam, is een assertief dier dat zich de kaas niet van het brood laat eten als ik ze wat brokken kom voeren.

copyright © a.feringa