Claude Monet hooimijten in de late zomer
De franse impressionist Claude Monet was zeer geboeid door het karakter van kleur. De kleur van een object had voor hem geen intrinsieke kwaliteit maar was afhankelijk van de werking van het licht op het object. Tijdens het schilderen en plein air ontdekte hij dat een hooiberg in de ochtend anders van kleur was dan in de middag of de avond. Hij heeft een hele serie hooibergen geschilderd in verschillende (licht) omstandigheden. Ook andere onderwerpen (Britse parlementsgebouwen, kathedraal van Rouen, waterlelies) heeft hij op die manier benaderd en vele malen geschilderd onder verschillende lichtomstandigheden.
Ik heb mijn hooiruiters in de late ochtend geschilderd bij een vrij bewolkte lucht met af en toe een beetje zon. De verweerde en vergrijsde buitenlaag van de hooibergen absorbeert veel licht in donkere- en vochtige omstandigheden. De gelige onderlaag komt meer naar voren in de volle zon. Tegen de middag ging de zon meer schijnen en werd ik door het licht ingehaald. Monet zou dan meteen een nieuw schilderij opzetten.