Jules Dupre avond 1875-1880
De Mesdag collectie is grotendeels tot stand gekomen in het laatste kwart van de 19e eeuw, toen het impressionisme als nieuwe storming de schilderkunst domineerde. Maar Mesdag sloeg geen acht op de heersende mode en selecteerde op basis van zijn persoonlijke voorkeuren die pasten bij zijn eigen ontwikkeling als schilder. Hij bewonderde de schilders van de school van Barbizon zoals Charles Daubigny, Rousseau, Charles Jacque, Jules Dupre, Corot and Millet. Al deze schilders zijn vertegenwoordigd in zijn collectie. De Mesdag collectie is de grootste Barbizon collectie buiten Frankrijk. Mesdag had een voorkeur voor los geschilderde, schetsachtige schilderijen. Als kunstenaar had hij goede relates met andere schilders en verkreeg op die manner veel studies en vroege werken. Hij ondersteunde sommige kunstenaars ook financieel. Naast de Barbizon schilders zijn ook schilders van de Haagse school goed vertegenwoordigd ( Roelofs, Gabriel, Mauve, Maris and Weissenbruch ) De collectie bevat ook een paar mooie werken van Gustave Courbet ( een fruit stilleven, een liggend naakt en een vroeg portret dat waarscijnlijk een zelfportret is) De jonge Vincent van Gogh bewonderde de Barbizon schilders en heeft in zijn Haagse periode verschillende Barbizon werken uit de Mesdag collectie gezien. Tijdens zijn korte verblijf in Drenthe heeft hij veel veldhutten geschilderd en is daarbij bijna zeker geïnspireerd door een werk van Dupre uit de Mesdag collectie (Avond, zie boven) Een paar jaar later koos van Gogh een weg die erg verschilde van de generatie van Mesdag. Hij was hem wel duidelijk dat zijn werk niet in de smaak viel bij Mesdag maar verweet hem wel dat hij de impressionisten volledig in zijn collectie negeerde. Mesdag heeft inderdaad nooit een werk van Van Gogh aangekocht. Zijn werk paste niet in zijn persoonlijke voorkeuren.