kimono/japonse rok

De geograaf        J. Vermeer   1669

In de 19e eeuw was er onder Westerse kunstenaars veel belangstelling voor de exotische Japanse cultuur (het Japonisme). Veel schilders gebruikten Japanse motieven in hun werk, vaak ontleend aan Japanse prenten, die in grote getale hun weg vonden naar Europa en Amerka.  Bekend is de bloeiende pruimeboom  van Gogh. Vaak werd ook de kimono gebruikt als kledingstuk voor een westers model.( Whistler,  Breitner). Minder bekend is dat de kimono al eeuwen eerder, midden 17e eeuw te zien was op schilderijen van Nederlandse schilders.( o.a Vermeer (zie boven) , Ferdinand Bol)  Op dat moment was Nederland de enige  westerse natie die toegang had tot Japan. De kimono is destijd via de VOC vestiging in Hirado of Deshima naar Nederland gekomen en is in de eeuwen daarna in aangepaste vorm een populair kledingstuk geworden in Nederland. Het was een soort kamerjas: Japonse rok genoemd die vooral gedragen werd door de hogere klassen en werd geassocieerd met geleerdheid. Het  kledingstuk werd ook veel gedragen door Leidse studenten, niet alleen binnenshuis, maar ook op straat om hun geleerde status te benadrukken.


copyright © a.feringa